Rosnąca popularność elektromobilności sprawia, że coraz więcej gospodarstw domowych posiada dwa samochody elektryczne. Aby ładowanie ich było opłacalne i wygodne, warto już na etapie planowania odpowiednio dobrać fotowoltaika oraz infrastrukturę towarzyszącą. System PV dla dwóch aut powinien być wydajny, dobrze zbilansowany i zintegrowany z inteligentnym systemem zarządzania energią. Odpowiednio zaprojektowany układ pozwoli nie tylko znacząco obniżyć koszty ładowania, ale również zwiększyć niezależność energetyczną całego domu.
Dobór mocy instalacji PV do podwójnego zapotrzebowania
Fotowoltaika w przypadku dwóch aut elektrycznych powinna zostać zaplanowana z odpowiednim zapasem mocy. Zakładając, że każde z aut pokonuje średnio 15 000 km rocznie, a średnie zużycie energii wynosi 17 kWh/100 km, roczne zapotrzebowanie energetyczne dla obu pojazdów to około 5 100 kWh. Dodając do tego typowe zużycie energii w gospodarstwie domowym, całkowita roczna potrzeba może wynosić nawet 10 000–12 000 kWh. Odpowiedzią na takie zapotrzebowanie jest instalacja o mocy co najmniej 10 kWp – najlepiej z możliwością dalszej rozbudowy.

Wydajna infrastruktura ładowania – dwa wallboxy czy jeden?
Instalacje fotowoltaiczne dla dwóch pojazdów muszą być uzupełnione o efektywne rozwiązanie ładowania. W wielu przypadkach wystarczający będzie jeden wallbox z funkcją rozdzielania mocy (load balancing), który automatycznie dopasuje ładowanie do dostępnej energii oraz mocy przyłączeniowej. Alternatywnie można zainstalować dwa niezależne wallboxy – każdy przypisany do innego pojazdu. Kluczowe jest, by system posiadał komunikację z falownikiem PV lub systemem EMS, który będzie dynamicznie zarządzał ładowaniem w oparciu o aktualną produkcję energii słonecznej i zużycie w domu.
Optymalizacja harmonogramu ładowania i autokonsumpcji
Fotowoltaika daje największe korzyści, gdy wytwarzana energia zużywana jest na bieżąco – tzw. autokonsumpcja. W przypadku dwóch aut najlepiej zaplanować ładowanie naprzemiennie: jedno auto ładuje się w godzinach porannych, drugie po południu, co pozwala na pełne wykorzystanie uzysku PV w ciągu dnia. Nowoczesne systemy EMS pozwalają ustawić priorytety ładowania, czasowe okna ładowania oraz wykluczenia – np. zakaz poboru z sieci. Dzięki temu możliwe jest zautomatyzowanie całego procesu i pełne wykorzystanie darmowej energii ze słońca.
Współpraca z magazynem energii i przyszła rozbudowa
Instalacje fotowoltaiczne współpracujące z magazynem energii zyskują dodatkową elastyczność – szczególnie wtedy, gdy auta ładowane są wieczorem lub w nocy. Magazyn pozwala zgromadzić nadwyżki energii z dnia i zużyć je wtedy, gdy słońce już nie świeci. W kontekście dwóch aut elektrycznych warto rozważyć większy magazyn (10–15 kWh) oraz falownik hybrydowy. Projektując instalację, dobrze jest także przewidzieć miejsce pod ewentualną przyszłą rozbudowę – zarówno jeśli chodzi o panele, jak i dodatkowe punkty ładowania.
Dom gotowy na elektromobilność
Decydując się na dwa auta elektryczne, warto z góry zaplanować fotowoltaika i całą instalację z myślą o ich ładowaniu. Instalacje fotowoltaiczne dobrane pod realne potrzeby, z inteligentnym wallboxem i magazynem energii, zapewnią niezależność, oszczędności i komfort użytkowania. Dobrze zaprojektowany system będzie nie tylko zasilaniem, ale integralną częścią nowoczesnego domu przyjaznego środowisku i gotowego na przyszłość energetyczną.